01 September 2010

PIDATO : KEMERDEKAAN

Yang berusaha tuan Guru Besar, guru-guru penolong kanan, para guru dan warga sekolah sekalian. Assalamualaikum dan salam sejahtera. Tajuk pidato saya pada hari ini ialah “Kemerdekaan”.

Para hadirin sekalian,

Negara kita telah merdeka sejak tahun 1957. Kini pada tahun 2010, negara kita telah menyambut sambutan hari kemerdekaan bagi kali yang ke-53. Berkat dan usaha negarawan kita yang banyak berjasa itulah yang harus kita sanjungi. Rakyat Malaysia haruslah bersama-sama memperjuangkan kemerdekaan negara. Kita mesti sanggup berbuat apa sahaja untuk negara sehingga ke titiisan darah yang terakhir.

Selain itu, negara kita maju dalam pelbagai bidang seperti perindustrian,pertanian dan perhubungan. Ini jugalah yang menarik perhatian penjajah untuk menjajah negara kita. Kita juga harus memupuk rrasa cinta dan bertuah kerana dapat tinggal di negara yang aman dan berdaulat ini.

Hadirin sekalian,

Rakyat Malaysia juga mesti hidup harmoni, bersatu-padu dan memupuk semangat muhibah di dalam diri. Kedatangan penjajah ke negara kitalah yang menyebabkan rakyatnya berpecah-belah. Hal ini demikian yang menyebabkan negara kita dijajah oleh kuasa luar.

Sebagai rakyat yang patuh akan Rukun Negara, kita hendaklah bersama-sama berganding bahu membangunkan negara daripada dijajah kembali. Dengan cara yang berikut jugalah akan memupuk semangat cinta akan negara di kalangan penduduk berbilang kaum seperti Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan dan lain-lain lagi.

Hadirin yang dihormati,

Kesimpulannya, negara kita akan terus makmur jika kita hidup aman harmoni. Kita hendaklah terus menyayangi akan negara kita selari dengan tema hari kemerdekaan pada tahun ini iaitu “1 Malaysia Menjana Transformasi”.

Sekian, terima kasih. 

Nukilan, NURIZZAH BT NOR AZIMI Tahun 5, SK Sungai Tuang.