12 April 2011

Latihan Penulisan

Tulis sebuah karangan yang bertajuk 'Sebuah Kebakaran yang Pernah Saya Saksikan'.

Buat lima perenggan.

11 ulasan:

  1. Nur Alifah binti Abu Safian (Tahun 6)

    Sebuaah Kebakaran yang Pernah Saya Saksikan

    Pada suatu hari,saya sedang bersiar-siar bersama rakan-rakan.Tiba-tiba kami ternampak asap berkepul-kepul.

    Kami mencari dari mana arah datangnya asap tersebut.Setelah puas mencari,asap tersebut datangnya daripada sebuah rumah yang sedang terbakar.Kami terus meminta bantuan daripada orang ramai untuk memadamkan kebakaran tersebut.

    Saya terus menelefon pihak bomba menggunakan telefon awam yang berdekatan.Setelah selesai,saya terus membantu rakan-rakan dan penduduk kampung memadamkan api kebakaran.Api masih tidak reda-reda.

    Sepuluh minit kemudian,pasukan bombo pun tiba.Mereka bertungkus-lumus memadamkan api kebakaran tersebut.Tidak lama kemudian api berjaya di padam oleh pasukan bomba.

    Tuan rumah mengucapkan terima kasih kepada saya dan rakan-rakan.Akhir sekali,penduduk kampung mendengar nasihat daripada pegawai bomba bagi mengelakkan kebakaran.

    BalasPadam
  2. Nur Afiqah binti Abu Safian (Tahun 6)

    Pada suatu hari,saya dan kawan-kawan baru pulang dari sekolah.Kami berjalan sambil menyanyi dengan riang.

    Tiba-tiba,kami ternampak asap berkepul-kepul keluar dari sebuah rumah.Kami berlari menuju ke rumah tersebut untuk mengetahuui apa yang sedang berlaku.Rupa-rupanya,sebuah rumah sedang terbakar dijilat api yang sedang marak.

    Kemudian,kami terus meminta bantuan.Salah seorang daripada kami pergi ke pondok telefon untuk menelefon pihak bomba.Kami yang lain terus meminta pertolongan.

    Orang ramai datang memberikan bantuan dengan memadamkan kebakaran.Selepas meminta bantuan,kami juga menghulurkan bantuan.Kami menggunakan air dan pasir untuk memadamkan kebakaran.

    Beberapa minit kemudian,pihak bomba dan polis datang untuk memadamkan kebakaran.Anggota bomba bertungkus-lumus memadamkan kebakaran.Akhirnya,kebakaran berjaya dipadamkan.

    Mangsa kebakaran mengucapkan terima kasih atas bantuan yang dihulurkan.Pihak bomba dan polis mengucapkan terima kasih kepada kami kerana segera menelefon pihak bomba.

    Sesungguhnya peristiwa kebakaran memberikan pengajaran yang amat mendalam kepada kami.Jangan bermain dengan api kera 'kecil-kecil menjadi kawan,sudah besar menjadi lawan'.

    BalasPadam
  3. NOR ATIQAH BINTI ARSHAD

    Pada suatu hari,saya dan adik saya baru pulang dari rumah Syuhadah.
    Tiba-tiba saya dan adik saya ternampak asap berkepul- kepul dari sebuah rumah .Saya berkata kepada adik saya bahawa sebuah terbakar.
    Saya menelefon bomba bahawa sebuah rumah terbakar.
    Selepas 5 minit kemudian, bomba pun sampai.kebakaran tersebut berjaya dipadam.
    Akhir sekali,tuan rumah mengucap terina kasih.

    BalasPadam
  4. Umi rabihah binti suhaimi tahun 6

    Pada hari ahad yang lalu ibubapa saya pergi kenduri khawin.saya tinggal di rumah sendirian untuk menghilangkanrasa bosan ,saya membaca sebuah buku cerita.
    Tiba -tiba saya terdengar suara jeritan meminta tolong .Saya pergi ke tingkap untuk melihat apa yang berlaku.
    saya ternampak asap berkepul-kepul di rumah jiran. Saya menghubungi pihak bomba . setelah lima minit kemudian pihak bomba datang .tuan rumah mengucapkan terima kasih kepada saya.

    BalasPadam
  5. Faizat B. Samat TAHUN 6

    Sebuah Kebakaran yang Pernah Saya Saksikan.

    Pada hari Selasa yang lepas,saya baru pulang dari sekolah.Tiba-tiba saya ternampak asap berkepul-kepul.

    Selepas itu,saya pun pulang ke rumah.Saya memberitahu hal itu kepada ibu dan ayah saya.Saya dan ayah pergi ke rumah itu.

    Kemudian,ayah saya terus menelefon Ketua Kampung.Selepas itu,Ketua Kampung terus menelefon pasukan Bomba.

    Lima minit kemudian,pihak bomba memadamkan api.Selepas itu,tuan rumah mengucapkan terima kasih kepada saya .

    BalasPadam
  6. Nur Hamizah Bt Kamarulzaman.

    Pada pagi semalam, saya dan ika baru pulang dari sekolah.Kami ternampak asap keluar daripada rumah pak leman.

    Kemudian,kami keluar bermain pada waktu petang.Apabila kami lalu didepan rumah pak leman untuk ke padang.Ika ternampak asap berkepul-kepul keluar dari rumah pak leman.

    Kami berlari pulang ke rumah.Saya memberitahu kepada ibu dan ayah.Ayah pergi ke rumah pak leman.

    ayah menyuruh aku menelifon pihak bomba.Apabila pihak bomba sampai untuk memadam api yang merebak.

    Akhir sekali,ayah mengucapkan terima kasih kepada pihak bomba.

    BalasPadam
  7. Maizatul Syuhada bintI jAMALUDDIN.
    Sebuah Kebakaran yang Pernah Saya Saksikan

    Pada suatu hari ketika saya dalam perjalanan pulang ke rumah,saya ternampak asap berkepul-kepul menjulang naik ke udara.Saya bergegas pergi ketempat kejadian untuk melihat perkara yang terjadi.

    Setibanya saya di tempat kejadian,saya melihat asap keluar dari celah-celah tingkap sebuah rumah.Saya bergegas berlari mencari pondok telefon yang berdekatan.Setelah saya tiba di pondok telefon,saya terus mendail 999.


    Saya memberi alamat tempat kejadian kepada salah seorang ahli bomba.Ahli bomba tersebut berkata bahawa mereka akan tiba ke tempat kejadian dalam masa 10 minit.


    Saya pergi semula ke tempat kejadian.Apabila saya tiba di tempat kejadian,saya melihat api semakin marak dan ramai orang kampung sudah berkumpul di hadapan rumah tersebut.Orang kampung turut membantu untuk memadamkan api yang marak itu.Setelah 5 minit berlalu pihak bomba pun tiba di tempat kejadian

    Pihak bomba berusaha sedaya upaya untuk memadamkan api tersebut.Setelah 10 minit berlalu,api berjaya dipadamkan.Pihak bomba serta orang kampung berasa lega kerana api berjaya dipadamkan.

    Pihak bomba memberi nasihat kepada tuan rumah dan orang kampung.Tuan rumah mengucapkan terima kasih kepada pihak bomba dan saya.

    BalasPadam
  8. Norfatehah Esham
    Sebuah kebakaran yang pernah saya saksikan.

    Pada suatu hari saya terpaksa duduk bersendirian dirumah kerana ibu dan bapa saya perlu menhadiri kenduri kawin di Merlimau.Saya sunyi kerana duduk bersendirian dirumah.

    Bagi menghilangkan rasa bosan, saya telah mengambil sebuah buku cerita untuk dibaca.Ketika saya leka membaca,tiba-tiba sata terdenar bunyi riuh-rendah dari luar.Saya bergeges menuju ke pintu utama untuk melihat kejadian yang berlaku.

    Rupa-rupanya ada kebakaran yang berlaku dirumah jiran saya.Ketika itu ramai orang sudah berkumpul dihadapan rumah jiran saya.Ada yang cuba untuk memadamkan api.

    Saya risau kalau-kalau api tersebut merebak ke rumah saya.Tanpa berlengar-lengar lagi saya menelifon pihak bomba untuk memadamkan api yang sedang marak itu.Ketibaan pihak bomba sudah menenangkan hati saya.Pihak bomba memadam api tersebut dengan bersemangat.

    Akhirnya api yang marak tadi telah padam.Jiran saya berasa bersyukur kerana mereka sekeluarga terselamat daripada kebakaran itu.

    BalasPadam
  9. Nur Sabrina Hadayati binti Ismail

    Pada Hari Sabtu yang lalu,ibu bapa saya telah pergi ke kenduri kahwin di Melaka.Ketika itu,saya masih berada di sekolah lagi.Sebelum ibu pergi ke sana,ibu telah menampalkan sehelai surat untuk saya.

    Ibu menasihati saya supaya berhati-hati dan jaga diri.Saya berasa bosan lalu menonton televisyen.Cerita itu menarik bila ditonton.

    Alangkah terkejutnya saya apabila terdengar satu jeritan yang berdekatan.Saya terus menutup televisyen lalu pergi keluar untuk melihat kejadian yang menyebabkan berlakunya jeritan itu.

    Saya melihat suatu kebakaran telah berlaku.Saya juga terlihat ramai penduduk berkumpul bersama-sama.Saya terus menelefon pihak bomba menggunakan telefon di rumah lalu saya memberitahu kejadian yang berlaku.

    Beberapa minit kemudian,pihak bomba pun tiba.Mereka segera mengeluarkan alat-alat yang diperlukan.Kami berasa takut melihat kejadian tersebut.

    Beberapa minit kemudian,api itu pun dapat dipadam.Tuan rumah mengucapkan terima kasih atas bantuan pihak bomba dan penduduk kampung.Akhirnya,semua penduduk kampung pun pulang ke rumah masing-masing.

    BalasPadam
  10. Nurul Asyiqin binti Mohamad.

    Sudah lama hujan tidak turun di kampung saya.
    Cuaca yang panas terik menyusahkan setiap
    penduduk. Seperti biasa, pada hari itu saya berjalan kaki pulang ke rumah selepas tamat waktu sekolah.Jam tangan saya menunjukkan pukul 12.30 tengah hari. Inilah waktu yang paling panas. Saya berjalan sambil berpeluh. Apa yang berlegar dalam pemikiran saya ketika itu ialah agar cepat sampai kerumah.
    Tiba-tiba, saya ternampak asap tebal yang
    berkepul-kepul menjulang ke udara. Saya pasti
    bukan saya seorang saja yang nampak keadaan ini,
    malah orang ramai yang lalu-lalang di juga terkejut dengan asap tebal itu.Atas perasaan ingin tahu, saya berlari ke arahpunca asap tersebut. “Ya, Allah, rupanya rumah
    Pak Ali yang terbakar ! ”. Tanpa membuang masa,
    saya berlari ke arah rumah Pak Ali.
    Apabila saya sampai di rumah Pak Ali, banyak
    orang sudah berkumpul di situ. Ada yang
    membantu mangsa mengeluarkan barang-barang
    yang berharga dan penting. Ada yang cuba
    mengangkat air dari sungai yang berdekatan untuk
    memadamkan api.Saya terpaku seketika selepas melihat api yang semakin marak kerana inilah kali pertama saya melihat kebakaran. Selepas hati saya kembali tenang, saya mula membantu jiran-jiran lain untuk memadamkan api. Dalam keadaan kelam kabut,saya sempat melihat wajah Pak Ali dan isterinya yang muram sambil sibuk mengarahkan jiran-jiran lain menyelamatkan harta benda. Anak Pak Ali yang masih kecil menangis sambil ditenangkan olehjiran.
    Lebih kurang sepuluh minit kemudian, kereta
    bomba, polis dan ambulans pun datang. Orang
    ramai yang berkumpul di sana diarah oleh polis
    untuk memberi laluan kepada anggota-anggota
    bomba untuk memadamkan api. Kelihatan setiap
    anggota bomba bekerja-keras untuk memadamkan
    api yang semakin marak.Cuaca yang panas dan angin yang kencang menyusahkan usaha bomba untuk memadamkan api. Saya dan jiran-jiran yang lain hanya melihat sambil berdoa agar api itu dapat dipadamkan dengan segera.
    Pasukan bomba yang terdiri daripada lapan orang itu menggunakan masa lebih setengah jam untuk memadamkan api. Seluruh rumah Pak Ali musnah dijilat api dan hanya tinggal tiang-tiang rumah.
    Arang bercampur dengan abu bertaburan di lantai.Betapa kasihannya apabila melihat Pak Ali dan keluarganya yang begitu sedih. Mungkin apa yangdifikirkan oleh mereka pada ketika itu ialah kemana hala tuju mereka selepas rumah yang sudah didiami sekian lama musnah sama sekali.
    Dengan bantuan jiran-jiran dan anggota-anggota
    polis dan bomba, barang-barang keluarga Pak Ali
    yang sempat diselamatkan itu dipindahkan ke pusat kebajikan yang berhampiran. Mereka sekeluarga juga ditempatkan di sana untuk sementara waktu. Selepas itu, saya pun meninggalkan tempat kejadian dan menuju ke rumah saya. Dalam perjalanan itu, saya masih tidak dapat melupakan setiap detik yang dapat saya saksikan tadi. Perasaansimpati yang tidak terhingga terhadap keluarga Pak Ali mendesak saya supaya berusaha bersama jiran-jiran lain untuk mengutip derma bagi membantu keluarga Pak Ali. Semoga mereka akan dapat mendirikan rumah baru dan kembali hidup bahagia.

    BalasPadam
  11. Nurul Izzah binti Nor Azimi (Tahun 6)
    Suatu Kebakaran yang Pernah Saya Lihat


    Pada suatu hari ketika saya dalam perjalanan pulang ke rumah,saya ternampak asap berkepul-kepul menjulang naik ke udara.Saya bergegas pergi ketempat kejadian untuk melihat perkara yang terjadi.

    Setibanya saya di tempat kejadian,saya melihat asap keluar dari celah-celah tingkap sebuah rumah.Saya bergegas berlari mencari pondok telefon yang berdekatan.Setelah saya tiba di pondok telefon,saya terus mendail 999.


    Saya memberi alamat tempat kejadian kepada salah seorang ahli bomba.Ahli bomba tersebut berkata bahawa mereka akan tiba ke tempat kejadian dalam masa 10 minit.


    Saya pergi semula ke tempat kejadian.Apabila saya tiba di tempat kejadian,saya melihat api semakin marak dan ramai orang kampung sudah berkumpul di hadapan rumah tersebut.Orang kampung turut membantu untuk memadamkan api yang marak itu.Setelah 5 minit berlalu pihak bomba pun tiba di tempat kejadian

    Pihak bomba berusaha sedaya upaya untuk memadamkan api tersebut.Setelah 10 minit berlalu,api berjaya dipadamkan.Pihak bomba serta orang kampung berasa lega kerana api berjaya dipadamkan.

    Pihak bomba memberi nasihat kepada tuan rumah dan orang kampung.Tuan rumah mengucapkan terima kasih kepada pihak bomba dan saya.

    BalasPadam