06 September 2011

BAHAGIAN C – NILAI MURNI / PENGAJARAN / AMALAN BAIK

Baca petikan di bawah dan tulis ulasan anda dalam 50 patah perkataan.

Chun Li dan Mugilan menunggu bas untuk ke perpustakaan awam. Semasa di perhentian bas, mereka mendapati seorang budak lelaki membuang sampah di tepi perhentian bas. Mugilan menasihati budak itu supaya tidak membuang sampah di merata-rata tempat.

Apabila bas sampai, mereka beratur untuk menaiki bas. Mereka duduk di dalam bas dengan tertib. Dalam pertengahan jalan, seorang wanita yang mendukung anak menaiki bas tersebut.Dia terpaksa berdiri kerana tiada tempat duduk lagi. Apabila bas bergerak, wanita itu terhuyung-hayang.Chun Li terus berdiri lalu memberi tempat duduknya kepada wanita itu. Wanita tersebut mengucapkan terima kasih kepada Chun Li.

Apabila sampai ke perpustakaan, mereka pun turun bas dengan berhati-hati. Tanpa berlengah-lengah, mereka menuju ke perpustakaan untuk meminjam buku kegemaran mereka.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2 ulasan:

  1. 1.prihatin
    2.berdisiplin
    3.simpati
    4.menghargai jasa
    5.menghargai masa

    BalasPadam
  2. Lima nilai murni daripada petikan tersebut ialah kita harus prihatin akan kebersihan alam sekitar.Selain itu,sebagai seorang murid hendaklah berdisiplin untuk membentuk peribadi yang mulia.Seterusnya,kita perlu simpati kepada orang lain seperti memberi tempat duduk kepada perempuan yang mengandung di dalam bas.Di samping itu,kita mesti menghargai jasa orang yang telah membantu kita.Akhirnya,wajarlah kita menghargai masa untuk membuat perkara yang berfaedah seperti pergi ke perpustakaan pada waktu lapang.

    BalasPadam