20 September 2010

AKU SEBUAH BUKU

Aku sebuah buku rujukan. Aku diperbuat daripada kertas. Aku dilahirkan di sebuah kilang yang terletak di Kuala Lumpur. Di sana, aku menemui banyak rakan. Setelah beberapa lama dilahirkan, aku dimasukkan ke dalam sebuah kotak. Selepas itu aku dimasukkan ke dalam sebuah van.

Aku dibawa ke segenap ceruk rantau Malaysia. Tidak lama kemudian, aku dibawa ke sebuah kedai buku. Di sana, aku menemui rakanku semula. Aku disusun rapi di atas sebuah rak buku di kedai buku itu.

Pada suatu hari, ada seorang budak perempuan datang ke kedai buku itu. Dia melihat aku dari pintu kedai itu lalu mendekati aku. Dia membelek-belek tubuhku. Begitu juga dengan rakan-rakanku. Akhirnya,dia membeli aku. Aku diletakkan didalam plastik dan dibawa pulang.

Sampai sahaja di rumah, tuanku terus membalut kulitku menggunakan pembalut buku. Kemudian, dia membacaku. Aku pun menunjukkan kebolehanku dengan memberinya pengetahuan yang dalam. Dia benar-benar berpuas hati setelah membacaku.

Pada keesokan harinya, aku dibawa ke sekolah tuanku. Aku ditunjukkan kepada rakan-rakannya. Dia berasa sangat bertuah kerana memilikku. Aku selalu digunakan oleh tuanku untuk membuat rujukan.

Semakin lama khidmatku tidak perlukan lagi kerana tuanku sudah mempunyai komputer. Di dalam komputer itu pula mengandungi internet yang memberi banyak maklumat terhadap tuanku. Aku sudah tidak diperlukan lagi oleh tuanku. Aku diletakkan di dalam sebuah almari buku dan tuanku tidak membacaku lagi.

14 ulasan:

  1. nak pinjam nak siap kan kerja seklah

    BalasPadam
    Balasan
    1. sorry gurau je.tak de saje bace

      Padam
  2. beslah karangan ni.:)

    BalasPadam
  3. oh macam mana eh bentuk rangka karangan tu

    BalasPadam
  4. nak tahu je rangka karangan ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. lawak ke bro dah la botak sakai aku tumbuk sat lagi baru tau

      Padam
  5. Bagus, idea yang sangat menarik

    :-)

    BalasPadam
  6. terma kasaih bgi sya siapkan kerja sekolah...:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. sya ambik sit je yg laen sya tmbah...

      Padam
  7. terima kasih awk,bgi sye ciap kan krje skolh........

    BalasPadam
  8. hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha
    hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha
    hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

    BalasPadam
  9. Terime kasih tlg saye siap kan kerja sekolah

    BalasPadam
  10. Memang bagus betul karangan akusebuah buku ini

    BalasPadam