30 Ogos 2019

Laporan Sambutan Hari Kanak-kanak SK Sungai Tuang

Pada 2 Oktober 2019, SK Sungai Tuang telah mengadakan sambutan Hari Kanak-kanak. Tujuan sambutan itu diadakan adalah untuk menggembirakan kanak-kanak.

           Sebelum sambutan Hari kanak-kanak, murid-murid sibuk membuat persediaan untuk mencantikkan dewan sekolah. Antaranya termasuklah menyapu lantai, menghias pentas, menyusun kerusi dan sebagainya. Murid-murid bekerjasama menjalankan tugas bagai aur dengan tebing. Selepas itu, dewan sekolah kelihatan bersih dan cantik seperti istana.

         Pada hari tersebut, guru-guru dan murid-murid berkumpul di dewan sekolah. Keadaan di sana penuh sesak seperti ikan di dalam belat. Mula-mula, Guru Besar dijemput untuk memberikan ucapan kepada murid-murid. Dalam ucapan Guru Besar, beliau menasihati murid-murid supaya belajar bersungguh-sungguh kerana usaha tangga kejayaan. Beliau juga mengucapkan “Selamat Hari Kanak-kanak” kepada murid-murid. Kemudian, beliau merasmikan sambutan Hari Kanak-kanak.
          Pelbagai persembahan pentas yang menarik telah dijalankan untukmenghiburkan hati para penonton. Antaranya termasuklah nyanyian, tarian dan lakonan. Persembahan kemuncak ialah pertunjukan silap mata yang dipersembahkan oleh seorang murid Tahun 6 Kalaboratif iaitu Amin. Persembahannya berjaya mempesonakan perhatian para penonton. Para penonton bersorak-sorai dan memberikan tepukan yang gemuruh. Suasana yang meriah telah menyelubungi seluruh dewan pada ketika itu.
          Selepas 2 jam, persembahan pentas pun tamat. Murid-murid pun beratur balik ke kelas masing-masing untuk mengadakan jamuan. Murid-murid menikmati makanan dan minuman yang enak bersama dengan guru kelas mereka di dalam kelas. Murid-murid juga menjalankan banyak permainan di kelas. Akhirnya, guru kelas juga membahagikan bungkusan hadiah kepada murid-murid. Murid-murid berasa suka hati apabila menerima hadiah.
          Pada pukul 2.00 petang, sambutan Hari Kanak-kanak pun tamat. Murid-murid pun pulang ke rumah dengan puas hati. Sambutan Hari Kanak-kanak telah diadakan dengan berjaya pada tahun ini.
 Laporan disediakan oleh,                                                                                                  23 OKTOBER 2019.
  Aiman Affandi
….…………………………………..……..
(MUHAMMAD AIMAN BIN AFFANDI)
Setiausaha,
Persatuan Bahasa Melayu,
SK Sungai Tuang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan