20 Julai 2009

Karangan Jenis Cereka / Pengalaman / Keperihalan / Gambaran / Situasi

Pada hujung minggu yang lepas, saya terpaksa tinggal sendiran di rumah kerana ibu bapa saya pergi ke tempat kenduri kahwin. Untuk menghilangkan rasa jemu, saya membaca sebuah buku cerita.

Ketika saya leka membaca , tiba-tiba saya terdengar suara riuh-rendah meminta tolong. Saya segera menjenguk ke luar. Alangkah terkejutnya saya apabila saya dapati asap berkepul-kepul keluar dari rumah jiran saya. Suatu kebakaran telah berlaku.

Orang ramai mula berkumpul di situ. Ada yang cuba memadamkan kebakaran dan ada yang menolong memunggahkan barang-barang. Saya mulai berasa bimbang kalau-kalau api itu merebak ke rumah saya.

Tanpa berlengah-lengah lagi, saya terus menelefon pihakbomba. Sepuluh minit kemudian, anggota bomba pun tiba di situ. Ahli-ahli bomba telah bertungkus-lumus memadamkan api tersebut.

Akhirnya kebakaran itu dapat dikawal daripada merebak. Saya berasa gembira kerana rumah saya terselamat daripada kebakaran tersebut.

1 ulasan:

  1. TIDAK SELESA UNTUK MEMBACA...!
    TIADA KAITAN!

    BalasPadam