15 Julai 2009

Karangan Jenis Fakta

Soalan:

Tuliskan sebuah karangan tentang "Penggunaan Komputer".

Contoh karangan:

Komputer merupakan salah satu alat komunikasi rekaan sains. Penggunaannya begitu meluas dewasa ini. Komputer digunakan dalam pelbagai bidang.

Komputer sering digunakan di pejabat-pejabat kerajaan atau swasta. Ia berfungsi sebagai alat untuk menyimpan data-data. Dengan penggunaan komputer, kakitangan pejabat dapat menjalankan tugas dengan cepat dan tepat.

Pusat-pusat perubatan juga menggunakan komputer bagi mengesan sesuatu penyakit. Dengan penggunaan komputer juga, ia dapat mengatasi kekurangan tenaga pekerja. Komputer dapat membantu menyelesaikan kes-kes atau pembedahan yang rumit.

Komputer turut digunakan dalam bidang pelajaran. Kebanyakan sekolah menggunakan komputer untuk mengajar mata pelajaran Matematik, Sains, Fizik dan sebagainya. Ia banyak meningkatkan pemahaman murid dalam mata pelajaran tersebut dengan lebih mendalam dan secara kendiri.

Pendek kata, penggunaan komputer banyak mendatangkan keuntungan. Ia dapat menjimatkan masa dan wang serta membantu menyelesaikan masalah yang sukar diselesaikan oleh akal manusia.

15 ulasan:

  1. karangan ini sangat pendek tetapi bagus juga.

    BalasPadam
  2. bagus!!!! saya suka karangan ini. PLEASE PUT THIS ESSAY IN KUNTUM BOOK PLEASE. MANY PUPILS WILL READ THIS ESSAY AND THEY ALSO LOVE THIS ESSAY. PLEASE !!!!!!!!!!!!!.

    BalasPadam
  3. konnichiwa!!! karangan ini bgos ttpi tidak boleh digunakan didalam peperiksaan kerana terlalu pendeQ....but.....good essay 4 me

    BalasPadam
  4. THis karangan is cool thank u teacher jep i wil never forget your help in this homework your the best thank u so much

    BalasPadam
  5. bukan ke kena ada 6 perenggan

    BalasPadam
  6. Hari sudah larut malam.aku keseorangan di rumah emak dan ayah belum pulang dari majlis kenduri jiran.tiba tiba aku terdengar bunyi barang terjatuh di dapur

    BalasPadam